[Kijkcijfers] SBS6 is terug
- Media
- 9 jan 2014 @ 15:30
- Link
-
Bas Vlugt
Eigenaar
Nederlands MediaNetwerk - TelevisieKijkcijfers
- 9 jan 2014 @ 15:30
- Bas Vlugt
SBS6 is terug. Is dat niet een wat snelle vaststelling? Ja, dat is het. En toch zeg ik het. Nadat ik vanaf augustus week in week uit heb moeten vaststellen hoe verbluffend sterk de positie van RTL4 was en hoe zwak die van SBS6, ben ik blij dat ik een ander geluid kan laten horen.
SBS6 is dus terug. Ik zeg niet dat SBS6 er bovenop is of dat RTL4 wordt weggevaagd. Nee; SBS6 is er weer, de zender doet weer mee. Er wordt naar gekeken en rekening mee gehouden. Wellicht dat de zender weer wegzakt. Dat kan, alles kan. Tot die tijd is SBS6 terug.
Natuurlijk is daar Utopia. Het moet een jaar mee en het is pas de derde dag. Jazeker. Ook waar is dat iedereen toch wel een behoorlijke teruggang in kijkcijfers had verwacht na de eerste uitzending - 1,5 miljoen kijkers - en die is er niet gekomen. Utopia hield stand op de tweede dag - 1,3 miljoen kijkers - en gisteren steeg het aantal kijkers naar 1,4 miljoen.
Ook was er de eerste uitzending van het tweede seizoen van Danni Lowinksi. Dat leverde een miljoen kijkers op. De eerste uitzending van Hoeveel ben je waard trok 870.000 kijkers. Niet hysterisch veel maar SBS6 is wel lager gewend.
Er zit voor wat mij betreft wel nog een hobbel in de programmering van SBS6. Al jarenlang kijkt SBS6 verlekkerd naar de vooravond van RTL4. Die heeft iedere werkdag na het RTL Nieuws om 20:00 uur Goede Tijden Slechte Tijden, die tegewoordig zo'n 2 miljoen kijkers aflevert bij het programma dat daarna komt. Dus een succesvolle televisie avond begint met een succesvolle vooravond. Dat is precies wat SBS6 met Utopia probeert te bewerkstelligen.
Probleem is echter dat als Utopia afgelopen is - om 20:00 uur - zowel het Acht Uur Journaal op Nederland 1 als ook Goede Tijden Slechte Tijden op RTL4 begint. Het is natuurlijk een beetje zonde om daar je dure eigen productie Danni Lowinksi tegenover te zetten. Dat is wel zo maar nu lopen de met pijn en moeite door John de Mol bij elkaar geschraapte kijkers vrij massaal weg als ze na Utopia de Amerikaanse bagger van Rommel of Rijkdom krijgen voorgeschoteld. Daar moet Remko van Westerloo nog even op doorpakken.
Dan nog even RTL4. Ik zeg niet dat het slecht gaat met de zender want dat zou nergens op slaan. Alleen lijkt de zender iets minder te stralen. Goede Tijden Slechte Tijden haalde gisteren 2 miljoen kijkers en dat is echt heel erg aan de bovenkant van wat ze gewend zijn. Maar niet alles wat RTL4 aanraakt verandert op dit moment in goud. En let wel: ook in de eerste seizoenshelft scoorde RTL4 op donderdag, vrijdag en zaterdag en juist die dagen hebben we deze week nog niet gehad.
Desalniettemin scoorde de eerste afleving van het nieuwe programa van Angela Groothuizen - Nieuw begin - op dinsdag een bescheiden 783.000 kijkers. Gisteren deed de eerste uitzending van Postcode Loterij Beat the Crowd van Winston Gerschtanowitz tegenover Danni Lowinksi een miljoen kijkers. Niet slecht maar RTL4 is anders gewend.
Top-25 Woensdag 8 januari Uitzenddag (KDU) TOT 6+ pos tijd titel zender kdh madl abs 1 2000
SBS Woensdag 8 januari
1725-
Bas Vlugt
- Werkt bij: Nederlands MediaNetwerk
- Functie: Eigenaar
- Website:http://www.nederlandsmedianieuws.nl
- Profiel »
- john de mol
- Postcode Loterij
- kijkonderzoek
- utopia
- televisie
- gtst
- talpa
- tv
- sbs6
- Beat the Crowd
- danny lowinksi
- goede tijden slechte tijden
- Winston Gerschtanowitz
- rtl
- Kijkcijfers
- SBS broadcasting
- anghela groothuizen
- rtl4
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Alles wat je moet weten over de DeepSeek
- Onderzoek: aantal gebruikte social platformen daalt, gebruik...
- 70% van de Nederlanders ervaart contactarmoede
- Koopman is BM's Mediapersoon van het Jaar
- Nieuwe genomineerden Ster Gouden Loeki voor goede doelen bekend
- ALLsportsradio dagelijks live vanaf ABN Amro Open
Laatste Nieuws
- Mercurs jubileumfilm genomineerd... 05-02-2025
- Eisma Media Groep neemt PRINTmatters... 03-02-2025
- Mediahuis NRC en Mindshare... 03-02-2025
- ALLsportsradio dagelijks live vanaf... 30-01-2025
- Koopman is BM's Mediapersoon van het... 30-01-2025
- Marketeers op stelling #1 202530-01-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day